Khamis, 14 Ogos 2014

Hasil Tanaman En. Suami

Salam 19 Syawal...
salam Jumaat..
salam..salam..salam..

hokey..
nak story pasal tanaman en.suami ..
laki aku tu org yg banyak mud..
bila mud mengemas..luar dalam rumah die kemas..
aku suka die susun barang..
cun cun jer kat mata aku..terataur..
kalau aku mmg tonggang langgang sikit..sebab aku kalam kelibut..
bahaha
bila mud die bercucuk tanam..di belai di manja la pokok pokok die ni..

meh #TROWBACK sikit..
dl sebelum kawen aku tgk die ni mmg  minat tumbuhan..
tapi tak obses,,
dulu aku pnh tgk die tanam pokok tebu..
dok pacak pacak kat kebun mak dia..sekarang mak mertua aku la..
TAPINYA!!!!!..tak sampai sehari..BERSIH!!!!
sebab ape???rumah kampung kan..hatanya belakang rumah kebun versi zoo negara..
hasil tanaman tebu fariz tu di serang monyet..habis batas batas tebu yang dibuat di bongkah monyet..
alohaiiii..kasian die..
beria carik tebu..beria buat batas..beria tertongeng tonggeng cucuk ruas2 tebu tu ke tanah..
pagi buat sekali petang tgk tanah batas yg da carca marba..
kahkahkah...kasehan..
lepas tu tanam rebung buluh lemang..die kan fenetik lemang..
buluh pun nak tanam sendiri..yang tu tak tahu cerita..
sebab tranfer ke mak mertua aku  utk jaga lepas kitorng pindah rumah sewa..aku rasa hidup..
mak mertua aku tgn sejuk..tanam ape pun hidup..
makanya depan rumah penuh pokok puding..
fariz ni menurun dr mak die la tgn sejuk..

kali ni da kawen and kat uamh sendiri..die tunjuk kebolehan die  bagi gemuk gemuk pokok..
die kata die hebat..kalau tanam ape pun boleh hidup..
fine..buat la..aku mmg fail bab bercucuk tanan..
mmg mati pokok aku tak endahkan..ehhh..ke tgn panas..
grrrrrrr..


Ni pokok pandan die..tak gemuk lagi sbb dia kata ssh pandan nak hidup kat tempat kering..
ehhh ye ke??ye la kot...pokok pandan ni tanam belakang umah..amik dari sekinchan..
lepas tu kat tepi longkakng yg kering..kesian die cekeding cam fariz..bahahaha
umah kitorang kan versi rumah sewa kampung..
harus la ade tempat2 nak bercucuk tanam..


ni daun kunyit die..amik dr umah mertua aku..
mmg da gemuk gila..da cambahkan jadi dua pasu pun sbb beranak anak.
terlebih kasi baja tahik ayam la kot jadi cenggini..
die je yg menggemuk..si pandan cekeding je..
haishhhhh


Daun kari pun hado...ni aku baru nampak..sebab die tanam depan umah..
dulu pasu pokok garuda mak aku bagi..tapi da mati kena makan ulat..ganti dengan pokok kari..
ni mane fariz rembat aku tak tahu..sbb umah mak aku or umah mak die tak de tanam pokok ni..
mesti mintak jiran..mintak xpe..jgn ko curik ye syg oii...


yang ni paling lawak..kurus kering...
pokok serai die...tanam da lame kot..tapi cekeding je..
sebab yang tanam kurus kering agaknya..hahahahha

ni je la dulu antara yg die tanam..hari hari siram kot..
sayang beno die ngan pokok pokok die ni..
da serupa pokok bunga orked die jaga..
fariz fariz..layan kan je la pe u suke..janji u hapy..
syg u banyak banyak la yunk..
proses jimat cermat katanya lagi..
mihmihmih...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan