Khamis, 12 Jun 2014

Kebaikan Tepung ubi Untuk Kulit Bayi

Faeeq dari baby bedak untuk die hanya tepung ubi..
aku pernah jugak try2 bagi bedak talkum..
ishh..macam tak hokey..
start bagi bedak wangi-wangi tu pun umor die da 6bulan lebih..
tu pun kat muka saje..
badan and bahagian bawah..TEPUNG saje..

aku tak sure la time baby die elergik dekat bedak talkum ke tidak..
sebab tak pernah cuba..
mak aku pun suggest tak payah bagi pakai selain tepung ubi tu ha..

masa umur faeeq baru 2,3 hari..
kan pusat die tengah basah time tu..
aku langsung tak letak ubat cuci yang klinik bagi tu..
aku letak je tepung..
taburkan kat keliling pusat dia..
pas tu pakaikan barut..
Alhamdulilah..lepas 4hari pusat tanggal..
seminggu lepas tu kering..


Ni umor Faeeq seminggu..pusat da kering..demam kuning pulak naik..unty2 die pergi jemur die tgh panas..menjerit mak aku tgk cucunya kena jemur pukul 11 pagi..orang nak jemur baby pukul 8pagi bukan pukul 11pagi..haiyakk adik2 aku ni pun 1 hal..kakakakaka

p/s - kalau korang aply tepung dekat pusat baby yang msih belum kering tu..make sure time nurse datang rumah chekup baby or time korang bawak baby ke klinik makesure jgn letak and bersih kan betul2..basahkan putik kapas dengan air suam..cuci slow2..kang korang kena marah kalau nurse2 or doctor2 tu nampak ade benda asing dekat pusat baby tu..


emm...
setakat ni sepanjang 1tahun 5bulan..
kulit Faeeq mmg menten chantik..amboii puji sgt
cuma sekarang dekat celah kangkang ade sikit kesan hitam..
sebab hari tu die kena ceret beret..
habis terkena skin eruption (kulit melecet) tang bawah tu ha...
kawan aku sugest aply drapoline salah satu produk untuk kulit bayi..
gigih la aku dengan Fariz pergi beli kat farmasi berdekatan..
hummmmm..macam hampeh..
mangkin lembap eruption tu..
mangkin kerap Faeeq menagis lagi2 bila waktu kena basuh berak..
da malas fikir ape ubat lain nak bagi..
aku aply je tepung ubi..
lepas basuh berak die or mandikan die..
aku tempek tebal2..
Alhamdulilah..mangkin kurang kemerah-merahanye..see!!ok kan..

and 1 more - wahh speeking ko-
Faeeq ni badan subur..-debab kebabom-
berpeluh tu jgn cakap la..
kalau die over berlari2 tu..
da serupa baru lepas mandi.
kalau lambat mandikan die...
makanya ruam2 kecil pun tumbuh bak cendawan..
lepas tu mula la tergaru-garu..
lagi2 tang leher and montot die..
kat montot kan die guna pempers..
so angin tak masuk..ruam pun bermaharajalela..
sebelum jadi luka..
aku mandikan die..sabun bersih2 badan die..
lepas tu da lap kering2...
1 badan aku sapu tepung..da rupa tepung gomak aku kerjakan..
tak kesah la yang penting ruam hilang..
tak tergaru-garu kerjanya..kang lagi kasi hot mak die..
tgh2 malam mintak garu tu.,,garu ni,,haishhh
mihmihmih

Tepung ubi ni jugak tak la di ragui penggunaanye..
rasanya tak kan ade alergik pada kulit bayi..
jiamt pun jimat..
biar la anak aku tak wangi..
janji tak de tompok2 merah hijau kuning kat badan die..

Untuk penjagaan terbaik kulit anak..
aku syorkan korang cuba tepung ubi....
macam aku..aku akan pastikan tepung ubi wajib ade dekat rumah..
bedakkan badan die dengan tepung tu da rutin harian..

Rezeki Faeeq ni..dapat kulit putih melepak..
sape die klon aku pun tak pasti..
mak apaknye tak de la melepak mane pun..
rezeki tuhan harus di jaga baik2..


Ni umur Faeeq 3hari tak silap..tidur nak dekat nenen saje..putih-putih dekat leher tu harus tepung..grrrrrrrrr
Masa ni umur 2 bulan..badan da kebabom..montel tak hengat..mihmihmih

Yang ni pulak da 6 bulan..peha berlapis-lapis..like peha ayam..nyam-nyammmmmmmmmmmmm
Umur 10 bulan..strat kena astma..admid 5hari..sobs..sobs.. nanesh mummy kalau igt kamu kena amik darah syg..sakitttttt
Yeahhhh..da bujang..kaki da panjang..berlari saje...


Bedak utama Faeeq..ubat ruam Faeeq..




3 ulasan:

  1. Halo semuanya, TikusPoker ada game baru ni yaitu Bandar Sakong.
    Hanya dengan minimal deposit Rp 15.000 kalian sudah bisa bermain 7 jenis permainan dalam 1 userid.
    Bonus Turnover 0,5% dan Referal 15% (seumur hidup)
    Untuk info lebih lanjut bisa hubungi kami di
    BBM:D8D6FCFC
    WA:+855-972-815-419
    Line: tikuspoker

    BalasPadam
  2. Terima kasih utk tips nie..sangat2 menbantu

    BalasPadam
  3. trime ksih bg tip ank sy naik ruam susu di muke blh cbe ni

    BalasPadam