Rabu, 4 Jun 2014

#THROWBACK- Amalan Semasa Mengandung


Assalamualaikum..
yuhuuuu..
Okeyyy..sesi #throwback lagi..

hari ni i nak syer sikit amalan time mengandung..

untuk para ibu2 n bakal ibu..
perbanyakkan la amalan korang..
bukan time mengandung je sebenarnya..
tapi boleh dipraktikkan sampai bila2.. 

Dulu aku time pragnant..
nak cube jadi wanita sebaik2 wanita..
mihmihmih..
sebelum tu ko ??tettttttttttttt

aku rajin2 kan diri review blog2 org..
 bace buku2 yang berkaitan..
hari2 aku goggle carik tips2 terbaik..

kate org amalan kite mase mengandung tu boleh pengaruh anak dlm kandungan..
-
-
-
-
-


Solat
Solat 5 waktu aku xkan tinggal..walaupun sembahyang sambil duduk je yg mampu bile da 36week-38week tu..mihmihmih

 Amalan tambahan
Aku rajinkan diri tambah amalan..aku try kerapkan solat hajat, solat taubat and tahajud..mohon semohonye mintak di permudahkan semuanya..lagi2 time bersalin nanti..

 Mengaji
Aku gak try banyakkan mengaji..tapi semput..agak2 da tak larat..aku dengarkan je baby kat dalam tu dengan MP3 ayat2 suci..aku guna haedphone lepas tu letak kat perut..dulu baby mmg hapy gile bile aku dengarkan ayat2 suci ni..lagi2 surah LUQMAN+Surah YUSUF..wahhh..golek2 aktif die kat dalam..tapi aku suke.. 

Besedekah
Aku banyakkan sedekah..sekurang2nye RM1 sehari..tak banyak nilainya tapi mungkin banyak faedahnya pade org lain..cara paling senang..tiap kali beli makanan kat kedai..kan dekat kaunter kedai2 makanan sekarang banyak tabung2 untuk derma anak-anak yatim la..org kurang upaya la. and banyak lagi..haaaaaaa..sng kan nak buat..
 
Minta Maaf
Lepas tu kerap2 kan la mintak maaf dengan suami..ye la da hari2 mengadap tu compom akan ade gaduh2 manje sikit..kadang2 tak sedar da tersakitkan hati suami..al maklum la..mak yong hormon marah tu selalu sgt meluap-luap...ape yg di mintak lepas tu xdapat kompom la hangin 1 badan..mihmihmih...yg aku amalkan tiap kali habis solat jemaah aku msti mintak maap..tiap kali nak tidur aku masti mintak maap..sampai kdg2 laki aku pun pelik..tak de buat salah xpayh la mintak maap syg..grrrrrrrrrrrrrrr..More better mintak maap la dgn semua..mak ayah adik2..mertua, ipar duai semua..kwn2 seperjangan juge jgn lupe..huuuuuuuuuuuuuu

 Amal Zikir
Berzikir..yes..aku tak tahu aura ape yg dtg time mengandung dulu..mulut and hati  cukup rajin berzikir..lagi2 dalam perjalanan ke tempat kerja..al maklum la dulu pergi kerja jauh..dengan berboyot 1jam perjalanan aku kena tempoh..tu belum tambah jem lagi..mulut aku mmg kumat kamit..bukan nak cakap diri ni alim solehah mane..tapi tu la kuasa tuhan..kalau die nak bagi..die ttp bagi..aku boleh hafal ayat 1000 dinar..ayat kursi..doa kebahagiaan rumah tangga.and yang paling best..aku boleh hafal surah Yassin..Subhanallah..

Membaca
Rajin-rajinkan diri membaca..aku mmg super pemalas baca bahan bacaan dari buku..tapi super rajin bace dari internet..mcm2 cerita pengalaman and tips2 org aku bace..akak ipar aku cakap..kalau kita rajin membaca..esok anak pun rajin pegang buku..heeeeeeeeeeeeeee..ye ke..anak aku pgg hp goggle je la agaknye..mihmihmih

 Positif
 Lagi 1 kalau org takut bebeno gemuk time mengandung..perasaan takut tu aku langsung tak rasa..kalau dulu sebelum kawen tu perkara yang sgt2 pantang!! tapi time mengandung bile tgk perut membesar..badan membesar..berat naik berkilo2..aku rase tu normal..mihmihmih lagi2 bila doktor ckp anak awk sihat..bagus..lepas tu kat buku pink stil stiker putih yang tertampal tandanya xde masalah langsung..lagi la happy kan..yeahhhh hapyyy time mengandung...bagus untuk baby and ibu..tapi stress lepas mengandung..berat tak mau turun...huhuiiiiiiiiiiii

Makanan
Alhamdulilah..aku makan ape yg aku rase nak makan...bile lapar aku makan..sofar lepas zon mabuk hilang..aku tak de pantang2 makan..laki aku pun layan je..takut bebeno die bile aku nak makan someting tu die tak dapat bagi..takut anak meleleh air lior katenye..kahkahkah...dulu aku suke gila makan burger..kalau boleh seminggu tu ta 7-8 kali aku request nak burger..lepas tu mintak da malam2..lagi best lepak kedai mamak pekena roti telur..pehhhhhhhhhh..sodap xterhingga..mintak makan ape pun mmg akan dapat punye..waaaaaaaaaaaaa..bestnye mengandung..mihmihmih aku boleh telan kurma time zon mabuk je..katenye baik untuk otak baby..tapi malangnye xlama..sbb xboleh nak telan da lepas tu....then aku boleh minum soya untuk dapat anak putih katenye time mengandung 5bulan..lepas tu non hado nak lagi..kalau minum mau ke toilet untuk proses pembuangan (muntah)..bile da sampai ke tremester ke3..aku layan air kosong berbotol2 dengan ais batu je..aku gila dgn ais..1hari xdapat mengunyah ais..aku boleh sewel..da macam laki aku xdapat rokok..grrrrrrrrrrrrrrrr...xtahu kenapa..tapi tu la yg terjadi..-panjang ye story bab makan-

Sembang dengan anak
okeyyy..yg ni aku mmg kerap buat..aku laki bini suke beno sembang dgn baby..walaupun cakap dgn perut je..hehehehehe aku slalu sembang bile time pergi kerja..aku merapu la cerita ni cerita tu,,gelak sorang2..mihmihmih mcm org gilo pun hado sbb boleh gelak-gelak.. laki aku pulak die selalu samapikan pesanan je..Baby, esok nak keluar time subuh2 taw..sebab subuh xjem..esok keluar senang2 taw..mmg senang gila ank u keluar yunk..

Petua pelik
haa..yg ni petue org2 tua..Mak aku pesan..kalau nampak kucing bunting..lepas tu die tgh relex..selawat 3x..niat dalam hati..YaAllah, kau mudahkan la aku bersalin nanti mcm senangnye kucing beranak..amin...lepas tu langkah..grrrrrrrrrrrrr yg ni aku buat..sbb kat umah ade kucing bunting..aku mengandung 9 bulan belum bersalin..die bunting da 2x..mase aku bersalin die mengandung lagi..see,senang gila kan..sng bunting ke senang bersalin aku xpasti la mak kucing tu..kekekekeke
(nak ikut..ikut la..tak mo ikut and takut percaye benda2 karut jgn la ikut..aku buat juz suka-suka je...mihmihmih) 

setakat ni saje la amalan yg aku buat sepanjang 9 bulan tu..


_T_






Tiada ulasan:

Catat Ulasan