Selasa, 5 Ogos 2014

Makan-makan#Bakar-bakar#3syawal

Kite cerita-cerita raya lagi..
Malam raya ke3 hari tu macam biase family besar aku akan buat makan2..
kiranye semua da balik Sekinchan..
so nak kumpul family semua kasi senang..buat gini..
tiap tahun pun buat..
stail kitorang beraya semua serentak..
tahun ni tahun semua beraya kat umah mertua..
so mmg da janji semua kena pergi umah mertua dl..
kalau tak..ssh la nak jumpa..
jadinya umah nenek aku kosong..
almaklum cucu-cucu pompuan nenek aku da 3org kawen..
termasuk aku..mau tak kosong..
yg ade tinggal la cucu lelaki yg semua bujang2 lagi..
alahhh..lelaki..nak raya ni tahu buat ape...
dgn 2org sepupu pompuan aku..
dorg la yg tlg ape yg ptt...
kalau tak dulu kitorang la yg bising nak buat tu buat ni...

1ari raye tu sepupu aku wasap pic dorg tgh bermalas2an..
tak raya katanya..tak de sape..
alohaiiii..sedih sgt korang ni...
die bagi tahu nenek nangis sunyi....
sobbbssss...sobsssss...
jgn sedih nek..kang anak cucu da balik...
meriahhhh la....

okeyyy..memeriahkan keadaan,,,cehhhwahhhh..
mula la misi makan2 berkenaan..

pakcik aku tgh seting meja nak letak makanan...
menu die macam2...krokkkkk...krokkkk..huiii lapa pulak perut aku upp cerita ni...
ade ayam bakar..ikan bakar..jagung bakar..kerang bakar..sosej bakar..
abu bakar....ehhhhhhhh ???


air pulak aku yg sediakan..
berunsurkan serai,lemon,asam manis, air aiskrim soda & ais batu..
tapi rupa tak menarik..
sepatutnya masukkan daun pudina..tapi xjumpe daun pudina..
tak kan nak masukkan daun sup pulakkan..
tak kena la...so belasah la ape hado...
rasa die herb-herb gitewwww...
korang try buat...sng je..campak je semua bahan dalam bekas..
tuang air soda...ais batu tu hancur2kan sikit..siap di hidang...
nak lagi syok..serai letak banyak sikit...

org kuat pasang lampu..
harus laki i..wayerman kan...die saje la yg di carik..
wayer gurl ade gak...tp sbb da nak jd bini org...
die di suruh duduk dapo laaaaaa...
yg tgh setting api utk bakar ayam, ikan semua tu..
adik ipo haku..
yang baru tawen ri tu...ehhh, baru ker???
baru la jugak..tgh hot2 pengantin...


yg nak di bako sedang menunggu...
hadoiiii..krokkk..krekkk..krokkk..krekkk perut ni apasal???????




ni bahagia org yg kena bakar ayam,ikan semua..
Ni anak angkat nenek aku..org paling kecoh bile msk2 ni..
tak de die..sunyiiii la....
krokkkkkk...krekkkkkkk...krokkkkkkk ...hoiii perutttt ko pehal..???


 da terang..belanja wayerman minum air tgn bini...
sedappppp.....


ehhhh..Paeeq ngan sape tu???
hamboiiii..mummy bizi..die main deting2 yer....
tak boleh ngorat awek frozen tu hokeyyyy..
makcik kamu tu...acik Inaz da mengecil ke paeeq da membeso ni???
hehehehhehe Inaz ni sepupu aku...tapi da ade anak buah lg beso dari die...
hihihihihi..tua Inaz 2tahun pun dr paeeq..tp badan kecik...
so nmpak la paeeq lg tua...mihmihmih..betabah la anak...tak pe laki beso bagus...
hehehehehe..tak acam apak paeeq tu....cekeding jer...mkn memilih sgt..hadap la kennnnnn



okeyyy..ayam da siap bako..jom makan!!!!!
asal gambo goyang2 ni..
pakinsen melanda la ni..
da lapo sgt..perut-perut...
cam ne nk kurus...makan saje ko mintak...


makan sosej..suke betul die mkn...
tapi nak habiskan separuh pun berjam-jam..
mummy da makan 3ketul ayam..die kunyah sosej tu tak abis-abis..
gigi da penuh pun susah kunyah ke paeeq???
hayoooooo...cam ne ni??


hamboiii..yg kat dapo bukan main lagi mesyuarat ye...
tak pe..tak pe...
bagi can org tue-tue rehat...
mihmihmih...


da kenyang jom layan bunga api...
tahun ni macam meriah dengan bunga api pulak aku rase...
jual-jual kat pasar and bazar pun tak takut...
nasib baik anak aku tak paham lagi bunga api tu hape...
kasi main pun die tak mo...
haishhhh...mcm-macam...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan