Selasa, 5 Ogos 2014

Ziarah Pusara Ayah


Salam 10 Syawal olsss..

1hari sebelum raya hari tu..
aku balik sekinchan dulu..
kan tahun ni turn beraya kat Ijok..
so macam kebiasaan aku akan balik sekinchan dl tlg mama ape yg ptt..

da siap segala..dari langsir sampai kuih masuk balang..
plan utama mmg nak ziarah kubur ayah..
da janji ngan adik beradik aku semua..
tapinya adik aku Ila n Kiki tak dapat balik..
Ila da blk Melaka beraya kat umah mertua..
Dekki blm dpt coti..
so aku 3beradik je la pegi dl..
skali ngan husbend opi..
 
Faeeq aku tggl..
xbwk pun..xbrani nak bwk die ke kubur lg....
da nampak mak die serupa nelopah...
sepasang serba hitan..
dari luar sampai dalam..ehhhh...opsss
pas tu pgg yassin..buku pebret die..
melompat la die kat ikut..



heyyy...no..no..no..
kamu tinggal dgn nenek..mummy pegi skejap jer..
nah baca yassin dlu..
suke die dapat pgg yasin tu..
belagu2 gak konon2 membace..
layan la Faeeq..dlu dlm perut suke sgt kmu joget2 time mummy  mengaji kan..
nahhh..da klua..mmg suke beno die dga aku bace yassin...
alhamdulilah... esok bace sampai hafal ye...



Haishhh...lame beno nak tunggu die renggag dr aku ni..
10 minit gak la melayan die belek2 yassin tu..
nenek dok panggil..Faeeq..meh sini..jom mandi jom..jom makan jom..jom naik didit jom..
bohhhh layan...da nampak aku pki tudung tu da set kat otak die..
mak aku nak jalan..mak aku nak jln..mak aku nak jln...
try mak ko tgk selekeh paeeq oi..xheran ko ngan mak ko ni...

setel pujuk memujuk..mak aku berjaya bwk die pegi dapur..
makan kot..
aku pun lari masuk kereta...haiii..anak betuah ni mmg perangai die...
kasi mak darah tinggi taw...


aku da siap2 potong2 pandan..bunga tak potong..
sbb da ade la org teg dlm pesbuk...
katanya tabur bunga kat kubur serupa org Yahudi ke hape ta...
okeyyy..xbuat..pandan jer ye...
sekali ngan kain putih..ganti kain putih yg ikat kat batu nisan kubur ayah..



Kubur ayah dekat batu 12 sungai burung...
tiap tahun ni la aktiviti kitorang...
tahun lepas pegi 1hari raya..sbb semua adik beradik ade..and pegi sekali..
tahun ni semua raya umah mertua..adik aku yg buajng tu ajak la pegi awal..
okeyyy..hakak ko teman..
16tahun da ayah kat sini...
rindu aku kat ayah..sobbbsss...sobbbbsss..sobbsss...


Setel baca yassin and sedekahkan Fatihah utk ayah..
taburkan pandan and siram kubur ayah dgn air putih...
lepas tu tukar kain putih utk batu nisan ayah...
waduiii..menitis air mate oiiiiii..
mula la aku ni flesbek kenagan2 aku dgn ayah dulu..
10 tahun je dpt merasa ade ayah...
teringat ayah marah aku sbb malas skolah...
teringat ayah rotan aku sbb selalu balik merayap da masuk senja..
teringat ayah mintak kiz tgn die , pipi die, dahi die sebelum ayah pergi kerja lepas solat jumaat then ayah pergi tak balik lagi..
uwaaaaaaaaaaaaaaaaa..ayahhhhhhhhhhhhhhhhhh...

sudah...sudah..xmo flesbek...air mata da bertakung...
budak opis ramai ni hoiiiii..
jgn buat halllll.....




lepas tu sinnagh ke kubur atuk pulak..
apak ayah aku...

semoga kalian bahagia di sana..
semoga roh kalian di cucuri rahmat olehNya..
semoga kita jumpa lagi nanti...

Al-Fatihah...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan