Khamis, 11 September 2014

Ayam Panggang Rosemary Yowww..


yuhuuuu...
semalam aku juling mata tgk Pinky Momma up antry kat blog die buat westren..
tak tertahan la kak Fink..ai nak tiru resepi yang kak Fink bagi...meleleh air luyok ni nengok...
ni resepi kak fink tapi aku sedikit durhaka..tambah ni tambah tu..

Ayam Panggang Rosemary

1- Beberapa ketul ayam - aku guna 4ketul je..mkn b2 je kenn-
2- Bawang Putih 4ketol - Tumbuk/Bland
3-1 inci halia - tumbuk / bland
4- Kicap Manis
5- Sos Tiram
6- Daun Rosemary - F1 time beli..jakun tak pernah guna..

Dari goggle

Bland or tumbuk bawang dengan halia..lepas tu lumur dekat ayam..lepas tu tuang sikit kicap manis n sos tiram..lepas tu tabur sikit daun rosmery..gaul sebati..biar perap dalam 1 jam..bagi rasa segala masuk dalam ayam..

dalam masa menunggu  ayam di perap..aku buat Brown souce..resepe kak fink jugak..

Brown Souce
1- mentega / butter - aku guna mentega yg packing cam butter..guna sebijik..
2- tepung gandum 5 scoup - guna scoup susu faeeq..tapi terbanyak lorr..
3- kiup pati ayam
4- kicap manis
5- sos tiram

ok..masa buat sos dia ni..korang pandai pandai la ..
cara buat yg betul aku tak sure...masa kak fink cakap suruh bland dulu bancuhan tepung tu..
bland lepas da siap masak atau masa baru bancuh tu aku pun tak pasti..
hahahahah..aku buat stail aku sendiri...tah salah tah betul..

aku masukkan mentega..biar cair,,lepas tu masukkan bancuhan tepung gandum..kacau..kacau..kacau..
masukkan pulak kiup pati ayam, sis tiram and kicap manis...tapi rupe die jadi cam ni....dah sudah..alahhhhh..tak jadi sos ker??asal jadi ngupe ni????asal tak cair???asal berketul??


tak mo putus ase..aku godek godek balik...amik blander..sos yg beketul tu aku bland..tambah air panas sikit...
dan akhirnyaaaaaaaaaaaa..
yeyyyyyyyyyyyyy..jadi sos...lega.............
rasa die wallahhhh..sedap..like like mashroom soup giteww..klu tambah mashroom  dgn susu  cair.. kompom rasa mashroon soup PREGO..ecewahhhhh


dan ni la hasilnya..dengan poyo dok menghias bagai..ade koslow kfc lagi..
beli hari tu tak habis habis..pas tu wassap adik adik aku...
menunjuk la kekonon kakak die pandai buat makanan hotel gitewww..
igt dapat pujian..tapi hampeh..kena kritik persembahan tak memuaskan katanya..
kong ajo..korang igt aku ni juare master chef ke haaa????grrrrrrrrrrrrrrrrrr


okeylahhh..slamat mencuba...



PEACE @-->-----


Tiada ulasan:

Catat Ulasan