Rabu, 10 September 2014

Belajar Kenal Anak & Hargailah Dia

Salam Olszzz..

ekceli aku segan silu sikit nak syer ape ape  tips....
lagi lagi pasal anak..ye la baru setahun jagung la hai jadi omak..
layak ke...
tapi tak kesah la kan..juz syer syer ape yg aku belajar dari mak aku..

okey..anak nak membesar memang mencabar keimanan kita ibu bapa..
so sabar..sabar..sabar..n sabar tu lah terapi tok kita..

macam Faeeq..
sekarang lasak ya amat..noty kadang kadang..menjengkelkan selalu..
dah pandai merajuk..da pandai mintak jenjalan..dah pandai jeling jeling mainan kat pasar malam..
dah pandai sakat mak apak die..dah pandai nak bekawan..dah pandai macam macam..

dalam da pandai banyak macam tu..
haruslah ada perangai dia yg buat keimanan aku n Fariz ni tercabar..
betul betul tercabar..haaa..paham paham sendiri lah tahap ape perangai anak betuah sorg tu..
baru sorang hoi..klu ade 5 acam ne?????

antara perangai yg selalu la aku  hadap..
masa tukar pempers..keluar dari bilik air die suke lengah lengah je bila aku nak pakaikan pempers..
aku panggil la sejuta kali pun..dengan telanjang bulat  die main kereta die lah..lari sana sini lah..
lepas tu dengan muka senyum die KENCING!!!!
YaAllah..temprecer aku naik oiiii...mmg dapat lepik setepek kat montot..
lepas tu kecian pulak..die tak nanges..tapi montot merah...

lepas tu nak potongkan kuku..
amat amat lah susah..kalau nak potong kuku aku suruh Fariz peluk die kuat2..
meronta ronta die macam aku nak buat ape tah..
tapi!!!ape pun tak dapat..dari pada jari die luka..baik tak payah..

nak sikat rambut die??
jgn harap la dapat.. kdg2 serabai serabai tu aku hantar je pegi rumah mama die (pengasuh)..
dah nye susah sgt..nak lari kan diri je...
Faeeq ni bijak..nak bejalan die suke sikat rambut..hensem hensem..
nak pegi umah mama ..jgn harap..
sebabnye nak jenjalan pakai baju cantik..kemeja bagai..
pegi umah mama die tgk aku pakaikan baju buruk je..
hahhh..sabo je la aku..nak ke umah pengasuh pun pakai lawo lawo..
nak buat hape...tak kose mak ko nak layan..

suruh main sendiri..tgk tivi sendiri..
mmg tak la die nak..kadang kadang tu nak aku je teman die main..
apak die ajak boo layan..yaampun..stressnya aku..
lagi lagi kacau aku tgh masak..time tu la nak ajak teman die munum susu...
heeeeee..suke tgk aku jadi pontianak makan anak taw...
bahahahahah...

bila gila meroyan aku datang..stress pasal anak..
aku carik la mak aku..tepon sampai sedu sedan nanges..tah pape tah..bahahaha
aku cerita kat mak aku..lepas tu mak aku boleh cakap..
alahhh..ko kecik kecik dulu lagi teruk..faeeq tu kira baik la tu..
hahhhh???lagi teruk..ya ampun...lagi kuat nanges..sobss..sobss..
mak aku cakap..anak anak ni kita kena tarik perhatian die..layan apa yg die suke..
maksud ape yg die suke??
ye la..suka dengar lagu ke..tgk tivi ke..suka dengar kita baca buku cerita dongeng ke..
dari permerhatian aku..Faeeq suka dengar azan..suke dengar org mengaji..suka dengar zikir alhamdulilah
and suka dengar lagu hindustan..bahahahah
-nahh..dlm alim alim pak ostad..terselit hindustan die-

and aku cuba..

sekarang da ade perubahan sikit..aku je kadang kadang lupa..
bila aku nak pakaikan pempers kat die..bg hempon..pasang video nasyid ke..zikir zikir ke..
pebret die qasidah Yahana tu..yg versi budak kecik berqasidah..sedap..aku pun suke dengar..
nahh..da buat dekat sebulan..ehhh..duduk die je..cume die da boring kot..
mak nye pun pijak pandai..malas menguplod macam macam..
mau tak boring budak tu dengar benda yg sama..
okyyy..lepas ni kite joget hindustan plk..

lepas kalau nak potong kuku..aku dudukkan die kat pangku..
aku bace la zikir zikir yg die suke..wahhh senang kerja..
langkah paling senang..die suke sgt duduk kat pangku aku bila aku habis solat..
time tu la dengan aku dok ziki zikir tu..aku potong kuku die..zikir kuat kuat..
dalam hati niat la yg baik baik utk anak..

nak sikat rambut die..aku bace al-Fatihah, ayat kursi ke....ayat yang pendek pendek je..
elokdia  die bediri depan aku..sampai aku cakap..okeyyy dah..skali tiup kat ubun ubun die..
puh..puhh..puhh..mummy jampi sikit anak betuah ni..

nak bagi tgk tivi sendiri..time iklan tivi keluar die nak duduk 5minit depan tivi..
bila strt balik cerita..die lari kat aku balik...
tgl tivi mmg bukan pebret faeeq..aku pun tak tahu kenapa...
dia xsuka..

dalam hal macam ni..kita kena pandai baca hati anak..jgn main redah je..
perhati ape die suka..apa die tak suka..waktu nak membesar ni la dugaan banyak..
tapi waktu ni akan hilang bila die dah besar nanti..kang mesti kita cakap..
rindunya anak panjat panjat belakang badan kita..rindunya anak tarik tarik tgn kita ajak main..
sedangkan masa tu die dah duduk asrama..

aku macam tu la..dulu masa Faeeq baby..masa asik menangis je...mintak dokong je..tensen betul..
pas tu asik cakap..haiii, cepat la besar faeeq..cepat lah berjalan Faeeq..senang mummy nanti..
nahhh..sekarang die da besar ..mulut asik cakap..kecik la balik Faeeq..penat lah nak kejar kamu belari..
kecik la balik Faeeq..rindu la nak golek golek kat atas katil dengan kamu...
lagi syok Fariz asik cakap..masuk la balik dalam perut Faeeq..sng papa nak manje manje dengan mummy..
asek faeeq je dapat..???????????????????? laki aku ni..

so sementara di bagi peluang..kita hargai masa terbaik dengan dia..
belajar kenal die betul betul..tak rugi olszzz..sumpah tak rugi...
aku ni emak yg baru sgt lagi..so aku nak try yg terbaik...
sementara anak baru sorang ni..bagi die kaw kaw manja..
esok ada adik dah kena syer syer..hehehehehe kang jelos acam apak die..
manja manja berdua sekejap je..pas tu anak da pandai kongker mak die sdn bhd..apak jelos..hahahah




Salam Sayang @--->----

Tiada ulasan:

Catat Ulasan