Selasa, 27 Mei 2014

#THROWBACK - Pengalaman Berpantang - Wajib pantang!!


Salam..

Tetibe mud nak cerita pengalaman dalam pantang..

Dulu..
mase berpantang bersalinkan Faeeq...
aku pantang bab makan je..
yang lain kelaut cina selatan..

sebebnye..
aku xtahu langsung de pantang2 lain selain pantang makan..
lepas da merasai sendiri..
rupenye banyak oiiiiiiiiii..

Makanan
- Aku dulu bab makanan mak aku mmg jage..nasi harus and wajib yg maseh berwap2 tu ha aku kena makan..takut mkn nasik sejuk kang anak kembung..(sbb Faeeq BF)..lagi pun org dlm pantang semua kena pns2..sejuk2 kang mcm2 penyakit timbul..lauk pauk pulak..mak aku hidang lauk xla kejam sgt..(telan air liur pulekk..lapo..)..ikan cencaru panggang+lobak putih rebus..tapi rebus yg berperase la..xla rebus gitu je..mmg aku xsentuh kang bende tu..lobak tu bagus utk tmbah susu..lepas tu mak aku try masakan ayam msk pindang/kicap..kalau xgatal mak aku bg la aku mkn ayam lagi..so far ayam xjadi masalah tok aku..mmg aku request ayam la slalu..ikan tu hanyir kadang2..Faeeq xtahan..bile menyusu die muntahkan balik..hohohoho dgn gumbirenye ayam la menu aku selalu..(tu kembang xkurus2 tu..padan muke..)ikan haruan????ohhh no..aku xlalu..mak aku masak sup ke ..masak pindang ke..aku pandang je..xtertelan hokeyyy...aku rela bancuh jamu and telan cam tu jer dari aku mkn ikan tu..xlalu.. ok bab jamu..aku dpt habiskan sebalang..balang gula2 yg panjang tu ye puan2..bancuh sendiri+madu sesudu..kacau2..telan..bekerut2 muke nak telan..tp best...

Berjalan
- Bab berjalan di larang jln laju2 ye..jln kena kepit2..bak puteri gunung ledang..sopan2 gitewwwwww..aku??hari f1 beranak jln da mcm kretapi..hahahah aku igt lagi time tu kat sepital lagi..time da boleh keluar wad tu aku da melonjak happy..xsabo nak balik nak tunjuk anak kat adik2 aku..al maklum la anak buah f1 dorang kennnnnnn..mihmihmih time tu nurse cabut tiup yg cocok kat tgn tu..di da pesan nt lepas die cabut..tekan kuat2 tempat tiup tu..bagi darah xkeluar..lepas die cabut aku pun tekan..5minit lepas tu aku lepas..igt darah xkelua da..elok aku duduk kat wheelchair sbb nurse nak sorong sampai bawah..pegrhhhhhhhhhh!!! darah kelua da mcm paip pecah..tapi langsung xsakit..aku pun xperasan..so dgn lajunye langkah aku jln ke toilet..hahahahaha sampai nurse tu pun tego..heyyy cik kak..lajunye jln..wingggggggggggggg aku da xingat pun aku baru lepas beranak..yg igt nak basuh darah tu..kikikiki sumpah aku selalu lupe aku baru lepas beranak..time mak bidan dtg nak urut aku pun..aku baru lepas mandi dgn jayanye aku jln mcm anak dare..yekkkk dare la sgt..kihkihkih..kene la tego lagi..haduiiii..naik stresss aku bab berjalan time pantang..asek lupe je..tapi aku boleh kawal jalan bile mak aku bungkus aku dengan bengkung kuat2..haaaaaaa..mmg kapit gile berjalan..kikikiki susah oiiiiiiii..

 Bertungku
- Yg ni syok..aku suke gile bertungku..dok tuam2 perut..lagi2 mak aku yg buat..dpt manje2 skali..sini ma..sane ma..blakang ma..bwh ma..mak aku lyn je la..kekekek bertungku ni untuk pecahkan darah beku yg masih terkumpul kat dlm..kalau xkeluar gamaknye perut rase cam rase time nak beranak je la..cam senggugut pun ade..mmg xselera..mau2 boleh buat meroyan taw..hati2 ye..makesure bagi darah kotor tu keluar semua..mak bidan aku impom..nak ubat paling sedap..minum air sarsi..yg bergas tu..kalau dulu aku sengugut time cik P dtg..aku blasah COKE je..sodap..tapi time bersalin xboleh la nak berCOKE sgt..coke lagi kuat dar sarsi kot..kang melimpah2 darah lain pulekkk...heheheheh kebenaranye aku xpasti..korang kaji la sendiri.. -T-

Berurut
- Yang ni wajib ye..plzzzzzzzzzzzzzz lepas bersalin urut badan korang.. sbb ape perlu berurut??untuk memulihkan tenaga ,memulihkan kembali otot-otot yang lemah, membuang angin dalam badan ,memulihkan kembali saraf-saraf yang mengembang  dan melancarkan perjalanan darah.Urutan boleh dilakukan selepas 3 hari bersalin atau 5 hari selepas bersalin.Urutan tidak diberikan sebelum 3 hari bersalin kerana pada waktu itu badan wanita masih lemah  dan boleh berlaku masalah deman  atau pendarahan selepas berurut.ok..ayat copy paste sgt kn..grrrrrrrrrrrr tapi tu betul tu.. aku dlu berurut lepas 3ari bersalin..tu pun sebab badan da sakit sgt2..rase nak demam la..susu xkeluar la..susu aku mencurah2 keluar lepas berurut..agaknye urat2 yg tersumbat da da ok kot..tu sampai tersedak2 Faeeq menyusu..laju mcm air paip keluar da..hehhehehe tapi paling aku xboleh bla..tukang urut aku sampai 2 org..yg f1 urutanye alahai..serupe xpayah urut..xlega langsung sakit badan aku..yg k2 pulaka..masshallah..di seksa aku rasenye..ko bayangkan..luke bawak belum kering 100%..boleh die sengkak perut aku sekuat hati..mau xmenangis haku..lepas tu boleh die salahkan aku berpantang xbetul2..tu sakit tu..mau aku sepak je..nasib baik aku tahan jugak sbb nak baik..antare sebab aku troma nak beranak lagi sbb mak bidan ni la..heheheheheh (boleh???????) tapi lepas tu badan da ringan da..da sedap da..syokkkkkkkkkk

Jangan Tgk Cahaya
- hokeyyy..yg ni aku nak highlight sikit...zaman sekarang kan zaman pesbuk..zaman twiter..zaman IG..zaman telepon cencanggeh..aku syorkan sebulan tu jgn la ngadap mende alah tu dl..TV pun kalau boleh jgn tgk...sebabnye??? time berpantang mate cepat rosak bile kena cahaya semua mende2 tu..aku da merasa (pdn muke ko!!) dulu aku rabun tahap manje2 je..mlm kalau drive aku wajib la pakai spek sbb silau..siang xpayah pakai nampak lagi la kreta lain kat depan mate..TAPI!!!!sekarang aku da kena guna spek mate 24jam- 7jam tido..yg lain aku kena pakai kalau x..kelongkang aku jwbnye..ke dinding juge..KABUR..rabun da tahap kaw2..berape power aku xhengat da,,tu la jakun sgt nk uplod pic anak..exited sgt nak syer tu syer ni..sudahnye mendapat..so korang hati2 ye..

Emosi
-  Haaa..yg ni pun mesti jage..dlm pantang mmg mudah toughing...why????(bhse ong puteh da pulek) dono..mihmihmih jadi ke aku mende ni..aku ckup sedih la bile laki aku nak balik umah kami blk lepas 2hari die blk kmpung taman aku and anak..rase xmo bagi kerja je..ye la 5hari xjumpe taw..aku ngadap anak nanges mlm hari2..mak aku je yg tlg..si husnbnd xde..jauh carik rezeki..mihmihmih..lepas tu aku pantang la tgk adik aku dok manje2 dgn laki die dpn aku..mud jelos nak jugak keluar la..haishhhhh..naik meroyan laki aku bile aku nanges2 suruh die balik jumpe aku cecepat..sdgkan baru pg tadi die balak sg.buluh..petang aku da nanges2 suruh balik sekinchan..huwaaaaaaaaaaaaa kejam ko!!! aku da xfikir kejam da..aku asek nak merindu2 je..yekkkkkkkkkkk..hahahaha lagi2 kalau dpt call ke msg ke dari laki aku..ank ok??nanges lagi x??kuning ok x??pg klinik tadi anak kene cocok x???ANAK je yg ko tnye..aku???xde plak soalan u ok xhari ni??nanges rindu i x???mud merah kuning ijo ok x???pegi klinik doktok cek u x??haishhhhhhhhhhh mau xmeroyan kesedihan aku ni..(dgn anak pun nak jelos ko kan..segek!!)
tapi tu la hakikatnye..kite kena jage betul2 mental kite time ni..kalau ikutkan sgt perasaan n emosi yg xbetul tu..mau meroyan taw..ade org kampung aku sebab xboleh kawal emosi time berpantang and suke fikir perkara2 yang bukan..last2 gila meroyan..bunuh diri taw..nauzubillah..yg ni mak bpak..suami mesti jlnkan peranan betul2..plzzzzzzzz jage perasaan ibu2 yg baru bersalin ni..mud dorang lain2 hokey....harap maklum la ye..

tu pengalaman aku..pengalaman korang cm ne plk??hehehehe harap sikit sebanyak dpt membantu!! sgt la mmbantu..ni crite aku nak syer2 jer..huhuhuhu
setakat ni tu je la info yg aku nk bg thu..

~PEACE~


Tiada ulasan:

Catat Ulasan