Isnin, 23 Jun 2014

Kisah elergik susu & Susu Sutagent yang mengenyangkan Faeeq

Hoho..
hari ni nak cerita pasal susu..
Faeeq minum Sustagen Junior 1..
perisa Vanila..

actualy..
susu sustagen ni adalah susu k'3 Faeeq..
yang aku perhatikan..
selama 6bulan aku bagi die minum susu..
alhamdulilah..ok sgt2..

kalau korang nak tahu..
perkara paling mendebarkan dalam hidup aku semenjak b'anak 1 ni..
adalah elergik susu..

pening hoii bila anak tak boleh terima susu yang kita bagi..
lagi susah hati bila kasi die minum..
mula la mulut kena ulser..

badan tumbuh gegata..
naik ruam 1 badan..
sembelit / cirit birit..


Masa umur 1-5bulan..
Faeeq BF lg..tapi aku da campurkan dengan susu Dutch Lady..
sebabnya masa dalam pantang Faeeq menyusu tak pernah kenyang..
kuat sgt menyusu sampai lemau aku dibuatnye..
mak aku pun sugest try campurkan dengan susu tambahan..
try bagi Ducht Lady..
sofar okey..niat dalam hati mmg bg fully BF..
tapi apekan daya..memandangkan tak de rezeki untuk tu..
aku redho je la...

Masuk umur 6 bulan..
aku da strat bagi Faeeq makan bubur lembut..
stop bagi susu Ducht Lady..
Fariz sebok nak tukar susu lain..
adik beradik Fariz sugest untuk guna Anmum step 2..
dalam masa yang sama Faeeq masih lagi menyusu badan..
so lepas masuk bulan k'6 Faeeq da makan+susu mak die+Anmum..
Alhamdulilah..okey je..langsung tak de kerenah apa-apa..
masa ni pun aku rasa nak bagi Faeeq susu ape pun okey jer..
tak pernah pun terfikir akan ader elergik susu..
mihmihmihmih - kompiden sgt kan-

lepas masuk umur 1tahun..
aku masih lagi teruskan dengan Anmum..
so kena tukar step 3..
dalam masa yang sama aku da stop menyusukan Faeeq..
sedih jugak nak ceraikan di dengan susu badan..
tak pernah pulak terpikir yang susu badan tu sebenya penguat antibody kanak-kanak..
:'(
makanya bermula aku bagi Anmum step 3..
uwaaaaaaaaaaaa..Faeeq kena elergik..
mulut kena ulser..ruam naik kat badan..
sedangkan selama ni tak pernah die terkena ape-ape elergik or sebagainya..
refer ke doktor and story dari mula..
sedih sgt-sgt sebab susu ibu susu terbaik..
kena cuba banyak susu untuk tgk die sesuai ke tak..
kalau susu aku tak kering lagi time tu,,,
tak nak aku stop..tapi ape kan daya..
stop baru 2minggu susu da kering kontang..

gigih la kami try macam-macam susu untuk Faeeq..
and alhamdulilah di tunjukkan jalan untuk try Sustagen Junior..

kotak pertama kasi Faeeq minum ok jer..
tak de langsung ape-ape elergik ke die..
misi nak teruskan kalau berjaya...
and alhamdulilah..
sekarang da nak masuk 6 bulan Faeeq dengan susu Sustagen Junior perisa Vanila..
cumanya sekarang Faeeq liat sgt nak makan..
tapi badan mangkin naik and mangkin babam..
mau tak babam..
1hari menyusu ade kekat 12 kali kot..
main lari-lari sampai berpeluh..
lepas tu kepenatan, mintak susu..
dok guling-guling tgk tv..
nt merengek-rengek manja tandanya nak susu..
lepas mandi nak upah senang pakai pempes harus susu..
main-main dgn cat kat luar rumah and teman papa siram pokok bunga..
masuk dalam mintak susu..
tu la kerja Faeeq..
bagi makan langsung tak nak..
tapi bagi susu laju jer..
agaknya die da cukup kenyang la kot lepas menyusu..
makanya 10kotak sebulan..
grrrrrrrrrrrrrrrrr..

huhhhhhhhhhh..lega!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan