Khamis, 7 Ogos 2014

Masakan Sedap Dengan Pes MAGGI

hohoiii..tengahari tadi masuk opis..
bkk blog..tgk list sape yg da updet blog dorang..
ternampak entry Kak Pilla...
masuk tibi oiii..syoknyer..
bila la aku ni dpt merasa cam bloger2 yg da berjaya masuk majalah la..masuk tibi la,,
huhhhh...mula la berangan...udah2..tepuk dahi ko kang...

tadi pagi aku masuk opis lambat..
semalam dapat memo dari TNB katanya setengah hari xde elektrik..
so makanya bos pun suruh la semua staf masuk lambat..
syokkkkk..syokkkk..hari2 macam ni kan chokkkkk...
nak ari2 cam tu..ko duk umah xpyh keja mek oi...
grrrrrrrrrrrr...

sebelum masuk opis..
aku sediakan la makan tengahari utk Fariz..
hari ni ngan semalam pakcik sorang tu MC..
demam panas katanya...
aku pegang badan and dahi die..uhhhh panas...
kacehan....

hokeyyy masak ape yg cepat utk org sakit...
semalam da makan paspud..Domino's tekak ko nak ye yunk..
layannnn...
ari ni gamaknye bangun kul 10 pagi..nak masuk opis pukul 1tgh ari..
hahhhh..masak ape yg cepat..
dengan kain baju tak sidai lagi..bagus kan..semua nak buat serentak..
tak pe..aku suka kalam kabut buat kerja..cepat siap...
mihmihmihmih..dasar pemalas...

kelaut sudah cerita haku...

hokeyyy.. 
nak mulakan memasak ape yg cepat..
tingggggggggg..otak terus tuju ape yg aku beli semalam..
pastinya yg cepat..yg lazat , selera pasti tertambat!!
ape tu???


ini dia...
dalam otak mmg nak up entry pasal pes meggi ni..
cerita2 pasal masak dengan barangan meggi..
tup-tup kak pilla da up dulu..
siap live msuk tibi..syoknyerrrr - jelossss aiii-
tp sirius tak tahu die msuk tibi..
kalau tak..aku tgk okey kak..
terus semangt aku taip ape yg da siap2 set dlm otak ni..

bagi aku..pengalaman aku..
yokkk yokk sgt ayat tu...
aku baru cuba2 produk cepat masak meggi ni..
aku yg bagi nama produk cepat masak tu..
sebab mmg menpercepatkan cara memasak aku..
biasalah bagi hamba Allah yg  memasak lembbssss tak hengat ni..
redooo aku redoo..
mmg menyenagkan and sgt2 best...
rasa die pun tekak laki aku yg demand bab makanan tu blh trima..
so tak de hal utk cuba lagi...

hari ni try msk ayam sweet & sour..
tak payah susah ko nak blend cili kering..nak riceh bawang putih merah ..
lepas tu compius cukup ke takkk...
nahh.....ko bancuh je serbuk cepat masak ni...
lepas tu masak..sng gilaaa kentang...
strekcer die serbuk..hoiii betul ke ko eja strekcer tu..
entah..phm2 sudahhh...
lepas da bukak pek pes tu..
korang bancuh dengan air suam..
bagi cepat larut segala gula garam die..
nak bancuh ngan air paip pun bulehhh..
suke hati korang la...
kat belakang pek pembungkus tu ade tunjuk cara..


utk masak sweet & sour ni ..
better korang tambah la carrot ke..kacang pis ke..
bagi cantik sikit ghupe masakan korang..
yang aku bendul..ikut sgt resepi yg dorg bagi..
nah...bawang sebijik je aku guna...


okey..bile da siap bancuh gini la rupe die..
bawang da siap potong2..
mmg simple gila rupa die..sobbb..
aku xkretif...
kalau letak cerrot and kacang pis kan menarik tertarik ko mmg debommmmmmmmmm
haishhhh,,,,
belum masak rupe xmenarik..
da masak acam ne????

da redy semua bahan..ko panaskan kuali..masukkan bawang..
gerong sampai layu jap..pas tu masukkan pes sweet & sour tu...
bia menngelegak jap..masukkan ayam..
meksuer ayam or ikan korang gereng dulu hokeyyy...
cara masak ayam or ikan sweet sour kan harus di gereng dulu ikan or ayam nya ya ibuk2..

masak la dlm 10-15mint....
taraaaaaaaa.....

Nah..siap sudah..
ehhh ade cerrot..lat minit letak..
tgk muka masakan tu mcm rupa org tak bebedak..
tak becelak bagai...
nah..campak cerrot..kacang pes xde..xbeli..
las sekali di boleh hidang utk mkn tgah hari korang or mkn malam..
nak-nak tgh raya ni kan..
agak2 ade org dtg tgh2 hari tu...korang masak je lauk simple2 ni..lg selera makan sebenayer..
hoekyyy..aku menghidang tuk org sakit,,
tah selera tah tak ..tak tahu la..
selamat mencuba koranggg....
nyammmmmmmmm..nyammmm..
xsabar nak balik umah makannnnn...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan