Ahad, 21 September 2014

Kue Teow KONGFU - buat kat rumah pon bolehhh

Salam uolszzz..

wacchaaaaaaa...
hari ni kite berkongfu yekkk..
aitt..aittt..abuginnnnnnnnnn

hohoiii..melalut..ehhh..lame tak dengar pekataan abuginnnnn tu...
dulu zaman skolah rendah dengan tudung segek bengek..
selalu kena abuginnn dengan dak lelaki yg menakal sensangat..
benci..ta apekebende  tu...aku tak tahu la...
selalu aku kena sergah ngan perkataan tu...
siap tangan konon konon ade fire...hishhhh...benci...

lets to main masak masak kite...
semalam tekak aku ni teringin bebeno nak makan kue Teow Kongfu..
ajak Fariz makan kedai..tak layannnnnnn..
hujung bulan alasan die...elehhh..kedekut...
tak pe..org blh masak..jgn mintak...
merajuk la kengkonon...bahahahaha

jenguk dalam peti ess semua ade..
so dengan lajunye potong segala bahan yg nak guna..
cara die pun senang lah sesangat..org pemalas pun tahu buat olsss...

Bahan Mee

1 bungkus Kue teow - aku guna suku je sbb sendiri makan
1 biji telur
sedikit perasa...

Kuah Kue Teow Kongfu

1 biji bawang merah - hihis halus
1 ulas bawang putih - cincang halus
150g daging ayam- dihiris kecil
1 batang lobak - aku amik suku je sbb utk sorang makan
1 batang pokon sawi
50g bunga kobis
1 bar fish cake - hiris kecil
1 biji tomato - amik suku je
1 biji kiup ayam knowr - aku amik separuh
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar lada hitam
2 cawan air
1 sudu besar tepung jagung- bancuh dalam setengah cawan air

mula mula panaskan minyak  lepas tu pukul telur n sikit serbuk perasa..then masukkan mee dalam telur tu..gaul bagi rata..pastikan seluruh bahagian mee bersalut telur..lepas tu goreng ala ala telur dadar wif mee..huhuhuh
da garing boleh angkat dulu..

cara buat kuah die pulak..senang sgt..cara die sama macam kita buat sup ayam + sayur..tapi air jgn bebanyak..mula mula tumis bawang merah n bawang putih..da layu bawang tu masukkan ayam n fish cake..goreng sampai garing..lepas tu masukkan sos tiram..goreng lagi...lepas tu boleh masukkan air..kalau nak banyak kuah boleh tambah air lagi..bila kuah da menggelegak..masukkan lobak..lobak ni kena masuk awal sikit sbb die kan keras..sayur yang lain last ..kang masuk sekali dengan lobak kang abis lembik..bila lobak da agak lembut..boleh masukkan sayur sayur yang lain then lada hitam., sedikit perasa and sedikit garam..garam jangan banyak banyak..sebab sos tiram kan da masin.....gaul rata..last sekali masukkan bancuhan tepung jagung...tujuan masukkan tepung jagung...utk bagi kuah tu pekat bekilat..baru namanya kue Teow Kongfu..kalau tak pekat kuah tu..jadi kue teow sup lahhh...bahahahahah bila kuah da masak..boleh tuang pada mee tadi..sediakan panas panas lagi umphhhhhh...





tambah dengan cili potong kicap..
pegrhhhhhh...aku hadap sorang je sbb laki ku tak melayan mee mee ni..
die wajib nasik je...haishhh..aku on diet..nasik kurangkan..yekkkkk..diet la sgt...
selamat mencuba...

#Rasa bukan sekadar rupa..biar rupa tak cantik asalkan masuk mulut then sampai ke tekak..nyammmmm..nak oder lagi..
-sila muntah-bahahahaha aku suka syok sendiri bab masak..sendiri masak sendiri puji sedap..
hado aku kesahhhhh



PEACE dari @-->---

Tiada ulasan:

Catat Ulasan