Isnin, 11 Mei 2015

Terkena Santau

Mashalah..lame bebeno tak menaip..
malas betul aku sekarang..
kerja kat opis manja manja je pun banyak nyer..
tapi malas diri ni yang aku manja manjakan melebeh lebeh..
huhuhuhu

semangat nak membelog ni pun sebab anak aku..
bulan lepas bulan dugaan lah sesangat untuk kami anak beranak..
Faeeq terkena santau..

tapi bukanlah santau yang di tujukan pada die..
cuma santau orang buang..then terkena serpihanye ke badan Faeeq..

aku rasa santau tu santau api..
sebab habis kaki tangan Faeeq melepoh melepoh berair macam terkena api..



ni yang memule kena..sebijik macam terkena exos motor..
tapi sapa pulak yang bawak die naik motor..
kat uamh pengasuh pun kenanya..lagi la bila masa pulak si Eja tu naik motor..



 yang ni kat peha..memula kecik je..macam luka kita garu garu gatal tu...


lepas 3, 4hari..jadi besa cam ni..ko bayangkan sakit die macam mana..
lagi la terkena budak kecik ni..sedih oiii..sedih tengok anak malam malam nangis sakit...

kesian sangat masa terkena santau tu..
memula aku tak espek yg benda tu santau..
tak pernah nampak pun orang kena santau tu ghupe ape..ye tak tahu..ye dak..
masa melepoh melepoh kat kaki tangan Faeeq tu magkin hari magkin besar..
kitorang just bawak pergi klinik je mintak ubat..
doktor kata mungkin kena gigit semut yang ade bisa..

aku dok perati dekat umah tak de pun semut pelik pelik..
semut hitam makan gula ade lah..tak kan semut tu gigit orang...
kalau kat umah mama nye tak tahu la pulak..
aku tanya pasal semut...mmg mama Faeeq kata rumah die pun semut gula tu je yang ade..
semut lain macam tak de...

lepas selang seminggu lepuh pertama kering..
lepuh lagi kerap pulak keluar..dari siku, ke jari pulak..
hati aku ni dah tak sedap sgt je...
otak asek pikir anak aku ni berpenyakit ke..anak aku ni kenapa..anak aku ni elergik ubat ke..
ubat ape pulak die telan??




sebelum tu aku ade pos pic melelpoh melepoh Faeeq ni kat Fb..
sesaje la kan mana tahu ade yang tahu ade petua yang bagus bagus..
pas tu dapat wasap dari mak cik aku..ajak pergi berubat cara islam pulak..

okey la..aku nurut..wasap Fariz bagi tahu ape yang mak cik aku sugest..
hahhh..lega die nak...
sebab aku lega Fariz ni pantang sangat kalau kita suruh berubat berubat kampung ke..
berubat cara islam ke..yang die caya ubat dokto je la...
benci I tawwww..penyakit ni bukan datang dari 1 benda je..macam macam benda boleh...

malam tu jugak jumpa mak cik aku kat meru..pegi rumah En.Hamdan..
En.Hamdan ni bukan la ustaz ke..bomoh ke..
cuma org biasa yang boleh la nak membantu...

pegi rumah die..nahh..tingkat empat...
okeyyy..xpe...mendaki la kami...

sampai sampai terus di sambut dengan baik sangat..
semput naik tingkat 4 tak terasa  pun..
masuk masuk umah En.Hamdan tu tak de la bau kemenyan ke..hape ke...
rumah elok elok je baunya..

masa sampai dok sembang sembang pasal hajat tu la...
tunjuk kat En.Hamdan luka luka Faeeq..
lepas dalam setengah jam En.Hamdan sediakan air untuk buat minum ngan mandi Faeeq..

die tanye..
Duduk kat mana??Ijok
Faeeq duduk dengan pengasuh?? ye..dekat mana?? merbau sempak..
owhhh..ok...

lepas 10 minit cam tu..En.Hamdan cerita..
Faeeq ni mungkin terkena santau..kena dekat Merbau Sempak..
tapi bukanlah santau yang di tujukan pade sapa sapa..santau orang buang..hahhh..lega mak kau Faeeq..
santau ni orang dah tak nak guna..die buang cam tu je..lepas tu kena tiup angin merata la die pergi..
kebetulan Faeeq yang terkena angin tu...terkena la sebelah kiri dia..
yeahh..memang semua yang tumbuh lepuh lepuh tu sebelah kiri...

kalau korang tahu..dekat Merbau sempak tu memang ramai bebeno orang indon dok sana..
dah macam perkampungan Indon dah...tak mustahil la benda benda cam tu boleh jadi..

alhamdulilah..lepas 3 hari mandikan dengan air yg En.Hamdan bagi tu..
lepuh lepuh yang tumbuh hilang dah..lega ya amat...

lepas ni kena slalu hati hati...memang la aku takut jadi cam ni lagi...
nasip nak carik pengasuh tu susah..lepas tu Eja tu pun baik sangat jaga Faeeq..
berat hati aku nak pindahkan carik pengasuh lain..
tawakal je la moga moga benda cam ni tak jadi lagi...












Tiada ulasan:

Catat Ulasan