Ahad, 3 Ogos 2014

Salam Lebaran#Cerita 1 Syawal # Ijok

Salam Lebaran semua..
haaa..ni baru sempat nak berblog..
seminggu coti..
seminggu kat kampung..
seminggu lak bz ya amat..

sebenanya bukan bz melayan tetamu pun..
tp aku ni bz melayan anak..
ya ampun anak aku sepanjang hari raye ari tu,,
meragam saje..
nak kata kepenatan beraya..
tak kemana2 pun kitorang ni..
duk umah tggu org dtg jer...
tapi die punye meragam si Faeeq tu..
mashalah...kalau bukan anak aku..
da lame aku lari jauh2 tak mo kawan..
mihmihmih...kejam mak ko paeeq...

hokeyyy..tahun ni turn beraya rumah mak pak mertua..
kat Ijok jer...
bangun tak berapa pagi pun..
stail uamh mak mertue aku ni..
semua liat bangun pagi...
termasuk la menantu kesayanganye ni ha...
mihmihmih..-mak mertue ko bace mau kena hempuk-
lewat tak la lewat sgt..
lepas subuh aku mampu sambung tido bak hang..
pukul 8 aku bangun siapkan ape yg patut..
mak mertua and akak ipa aku tgh gigih isi kuih dlm balang..
si menantu baru nak mandi..
baguihhhh sgt...-jgn la tiru perangai aku ni ye..-
siap2..kejut fariz n faeeq bangun..
siapkan semua..bekpes jap..
semua da siap..
mula maap-maapan..
tak snap gambo bagai...
malas...

sebelum pg ziarah kubor sanak sedara..
de la selpi2 sikit...
tu pun akk ipa aku yg beriye nak gambo...
family fariz ni tak jakun kemera cam family aku..
kahkahkah...so gamba tu ape hado je...


tahun ni tema warna warni ...
tema family kecik aku..DARK PURPLE
time ni tengah seting kamera nak pasang kat monopot..
sume tak tahu guna..kahkahkah...
si purple kat belakang tu da tak sabo nak senyum kambing...
mihmihmih
Pakcik kecik ni siap awal..
sbb kazen2 die tak siap lagi.. kena la menunggu..
lagi tunggu mak ucu die bersiap...-tiap tahun mak chu die paling lmbat-
pukul 11 baru bergerak ke kubur bak hang...
fuyoooo..panass!!!!


nenek nak begamba ngan faeeq..tapi si kazen2 nak jugak..
hokeyyy..snep la skali..ehhhh..tiba2 acik jura die pun nak selit jugak...
layannnnn
abis segek2 songkok paeq kena kepit ngan gugurls2...
mihmihmih...nak amik gambo ngan akak kembo lupe pulak..
semua da tak sabo nak ke kubur..
mummy papa pun tak sempat nak amik gamba sesame..
so gamba bertiga pakai baju raye baru..NON HADO!!!!!

Senyum besar si dak Faeeq ni bile ngan apak die..
suke sgt..syg sgt...manje sgt..sekarang ni sejak da besa ni..
mmg tak boleh di pisahkan 2 beranak ni..

 

 

masa ni dengan mummy..
da tak de mud da tu..songkok pun da segek bengek...
kena tinggal dalam kereta sebab yg lain ziarah kubur...
tak berani lagi bawak Faeeq ziarah kubur..

dia dok perhati je dari tingkap..
kesian..menagis2 la nak ikut apak die...


tapi kecik lagi kot..tapi bagus sebenaya..tapi hati mak dia tak redy lagi..

nahhhh..banyak no tapi..tapi..tapiiii...

lepas ziarah kubur..
ziarah abang mak mertua aku paling tua..
rumah wak Rahmad tu wajib kunjung..
sebabnya abg mak paling tua..
kat situ la pestem jumpa biskut lidah kucing yg homey + sedappppp..
aku cakap nak buat..nak buat..sampai ke sudah..
sebijik biskut pun tak buat...
bizi hoiiiii..bizi 

lepas tu kerumah sedara mara..
ade 1 rumah ni..pakcik ni bujang lagi..
tapi rumah die..persiapan die..
kuih die..nahhh ko...



tiap tahun pegi beraya..mmg macam ni la..
tu belum rendang ketupat lemang semua ade..
haaa..da macam lirik lagu raya..
tapi mmg syok...lepas tu mmg semua dapat duit raya 5hengget..
tua muda semua dapat...
merasa la aku duit raya lagi..sejak da kawen ni..seposen pun tarakkkk..
tapi duit raye faeeq..besttttt...

meriahnye beraya dekat rumah mertua aku ni..
raya pertama da berjalan sana sini..
kalau kat kampung aku..raya pertama tu tunggu umah je..
tunggu org dtg..sbb umah aku dekat dengan umah nenek..
so mak aku tak mo la hampakan org yg dtg..
sekian cerita raya kitorng..







2 ulasan:

  1. nak komen pasal kuih raya tu.. fuyooooo....!!!! dah macam orang meniaga dah banyak nya..

    BalasPadam
  2. hehehehe...fuyoooo kan kak...3meja kopi tu pnuh dgn kuih je...spe datag,,kagummmm

    BalasPadam